Dubbla nyförvärv till herrlaget
Varbergs BoIS kan idag offentliggöra två nyförvärv på en och samma gång. Spelarna det handlar om är sydafrikanerna Dean Solomons och Ryan Moon som bägge två ansluter på kontrakt som sträcker sig till och med säsongen 2024.
Dean Solomons är född 1999 och kan användas som både mittback och defensiv mittfältare. Han är född i Kapstaden och spelade sin ungdomsfotboll i Ajax Cape Town innan han 2017 tog steget och flyttade till Ajax Amsterdam. Där har han de senaste säsongerna representerat storklubbens andralag Jong Ajax i Eerste Divisie, som är Nederländernas näst högsta liga. Han har också meriter från spel med det Sydafrikanska U20-landslaget.
– Jag tackar både gud och Varbergs BoIS för möjligheten att komma till en så vacker klubb. Jag är förväntansfull och känner en del spelare i laget som Tashreeq Matthews och Luke Le Roux, de har bara haft bra saker att säga kring klubben, staben och spelarna. Som spelare är jag snabb trots min längd, teknisk med bollen, läser spelet bra och ger aldrig upp. Genom Youtube har jag kunnat studera laget en del och jag är väldigt förväntansfull kring chansen att få spela för Varbergs BoIS, säger Dean Solomons själv.
Joakim Perssons kommentar:
– Dean ser vi extremt stor potential i. I sin trygghet med boll och styrkor i det defensiva spelet kommer han bli en stor tillgång på sikt även om jag tror att han behöver en eller två månader på sig innan vi ska ställa krav.
Anfallaren Ryan Moon är född 1996 och ansluter från Stellenbosch F.C i den sydafrikanska högstaligan, en klubb han tillhört sedan 2019. Före det spelade han för Kaizer Chiefs i samma liga och har dessutom registrerats för åtta A-landslagskamper för Sydafrika, där han stått för ett mål.
– Jag är otroligt förväntansfull och kan inte vänta på att få sätta igång. Som spelare är jag ödmjuk och en hårt arbetande lagspelare som alltid strävar efter att utvecklas och genom det gagna laget, där jag ser min målfarlighet, löpningar och snabbhet som mina största styrkor. Man känner till Varbergs BoIS och Allsvenskan tack vare de sydafrikanska spelarna som redan finns i laget och man har en ung och talangfull trupp, säger Ryan Moon.
Joakim Persson:
– Ryan är en spelare som vår utländska scout följt och arbetat fram för att passa i det fysiska spelet här. Han är en snabb och stark spelare som är bra även i luftspelet med god fysik och spänst inne i boxen. En spelare som tidigare tränats av Stuart Baxter och som vi hoppas skall blomma ut i Sverige med sina egenskaper i djupledsspelet som vi kanske saknat lite tidigare. Det skall bli spännande att se vad de bägge tv kan tillföra vår redan starka trupp.
Vi hälsar Dean och Ryan varmt välkomna till Varbergs BoIS!
En stabil 2-0 seger mot GAIS
Det blev en andra raka seger för Varbergs BoIS då man under lördagen besegrade gästande GAIS med 2-0, efter att ha gjort bägge målen i andra halvlek. Nytt för matchen var att man testade Adama Fofana i en ny position då han placerades som offensiv innermittfältare strax bakom Robin Simovic. Jocke Persson formerade utöver det elvan i form av en trebackslinje beståendes utav Lindner-Stanisic-Zackrisson, Ayer och De Brito som wingbacks, Ejupi, Winbo och Mörfelt på mittfältet samt August Strömberg mellan stolparna.
Adama Fofana var den som låg till grund för BoIS första målchans i matchen efter att ha tagit sig förbi GAIS-försvaret längs vänsterkanten och spelat in bollen i straffområdet. Där peggade Robin Simovic upp bollen för Keanin Ayer men sydafrikanens avslut gick i block och hamnade i stället hos Albin Winbo vars avslut även det styrdes bort av motståndarna. Strax efter agerade Fofana återigen framspelare då han hittade fram med ett inspel i straffområdet till Robin Simovic, vars skarv-avslut inte fick önskad kraft eller riktning och GAIS-keepern Mathias Karlsson kunde stå för en behaglig räddning.
Gästernas finaste läge under första halvlek skapades av Julius Lindberg, efter att han vikt in från vänster och gått på ett skruvat avslut mot bortre stolpen som August Strömberg fick sträcka på sig rejält för att styra ut till hörna.
Jean Carlos De Brito var sedan regissören bakom BoIS sista läge att spräcka nollan innan halvtid. Brassen ruschade förbi på vänsterkanten och slog ett mycket fint inspel som via Ayer slutligen renderade i ett fint avslutsläge för Winbo, vars avslut tyvärr inte gick på mål. Trots ett par fina lägen var det alltjämt 0-0 i paus.
-Första 45 ville jag framförallt att Zackrisson-Stanisic-Lindner skulle sitta ihop och fungera. Våra wingbacks i De Brito och Ayer fungerade fint trots att Liljenbäck och Adama är de som spelat mest på de positionerna. Adama fick chansen som ”10a” och det slog väl ut även om vi inte lyckades utnyttja hans egenskaper fullt ut, trots att han löpte väldigt bra i första halvlek. Simovic visade sin klass med sin första-touch som gör medspelarna bättre och Mörfelt vet vi redan vad han kan. Ejupi och Winbo var så stabila som jag önskat och Strömberg gör sin bästa insats för året med två fina räddningar. Simovic fick ett mål bortdömt som jag inte förstod och sedan har vi en chans när vi passade runt bollen mitt framför deras mål som slutar med offside, kommenterar Jocke Persson.
I halvlek bytte man in Liljenbäck, Karlsson Adjei, Birkfeldt, Karlsson och Matthews, något som skulle visa sig ge god effekt. En stark inledning resulterade först i två målchanser för Fofana, först ett avslut utanför straffområdet och strax efter en nick i överliggaren på fint inlägg från Ayer. I minut 64 kom slutligen utdelningen, då Matthews efter en kombination av fint presspel och slarv från GAIS-försvaret fiskade upp bollen och spelade fram Gustav Nordh som behärskat kunde placera in 1-0 under den utrusande GAIS-målvakten. Knappa tio minuter senare kom Varbergs BoIS andra mål då Victor Karlsson förvaltade en frispark i närheten av GAIS vänstra hörnflagga. Frisparken var perfekt slagen mot första stolpen där Oliver Stanisic visade prov på sitt starka huvudspel genom att styra in bollen med pannan och BoIS hade dubblerat sin ledning till 2-0.
I minut 78 kom GAIS sista chans att skapa nerv i matchens slutskede genom ett friläge på högerkanten, men August Strömberg lyckades komma ut och stå för ännu en fin räddning vilket säkrade både han och Varbergs BoIS nolla för dagen och 2-0 stod sig matchen ut.
-Andra halvlek rivstartar vi trots bytena, där Adama lyckas skjuta, missa ett sistapass och nicka i ribban från tre meter inom loppet av tio minuter. Med halvtimman kvar kom både Tranberg och Nordh in och fyra minuter senare snor Matthews bollen och serverade Nordh som iskallt gör 1-0. Strax efter har Karlsson Adjei ett fint läge innan Viktor Karlsson slår en perfekt ytterzon-frispark som Stanisic förlängde in i mål med pannan. GAIS får till slut sin bästa chans men då klev August fram med sin reflexräddning, beskriver Jocke.
Inför matchen påtalade Jocke att spelare som fått mindre minuter mot Norrby och Värnamo nu skulle få chansen, en chans han menar att många tog.
-Som sagt innan matchen fick vi många minuter på de som spelade mindre mot både Norrby och Värnamo. Jag tycker alla som fick chansen tog den så det kommer bli ett helvete att bara ta ut truppen framöver, då vi kommer ha väldigt duktiga spelare som inte får plats. Nu ser jag fram emot att få igång Gideon Mensah, Luke Le Roux, Andre Boman, Daniel Krezic samt våra två nyförvärv vilket kommer innebära att konkurrensen även för U21-matcherna blir extremt tuff. Vår trupp är den outstanding bästa sedan jag anlände 2018 och det ska bli en spännande resa i år och en utmaning att få spelarna att förstå hur viktig man är trots att man just nu ”bara” är nummer 24.
Persson menar att truppen nu är så pass bred att spelare som ena dagen befinner sig utanför truppen kort därefter kommer kunna konkurrera om en startplats.
-Man kan vara nummer 24 i truppen på lördagen, men det kan också innebära att man är en del av startelvan veckan efter. Så länge killarna kan utmana varandra sju dagar i veckan så kommer varje spelare utvecklas och det är vad fotboll handlar om i långa loppet, även om det är tungt för vissa spelare i perioder. Men är man klok som spelare så gnuggar man på och då får man betalt antingen nu eller i framtiden, det krävs att man har tålamod och tänker egoistiskt att jag skall utvecklas och ta konkurrensen till nästa nivå. Vi har visat att oavsett vilka som spelar eller vilka vi möter så är vår lägstanivå väldigt hög, nu handlar det om att spetsa till oss ytterligare om vi ska ha en bra chans att slå ALLA lag i Allsvenskan.
Jocke Persson inför GAIS
Mars månad går mot april och vi närmar oss den allsvenska premiären borta mot Mjällby, som i skrivande stund bara är sexton dagar bort. Varbergs BoIS herrlag har hittills avverkat tio träningsmatcher under försäsongen och har tre kvar på schemat, där man först och främst tar emot GAIS på Håstens IP under morgondagen. Gästerna från Göteborg som likt ifjol spelar i Superettan har genomfört sex träningsmatcher under sin försäsong, där gått man segrande ur tre, kryssat två och förlorat en.
Vi tog en avstämning med manager Jocke Persson, som fortsatt får klara sig utan truppens skadedrabbade spelare.
– Status i truppen är skador på Daniel Krezic, Luke Le Roux, Gideon Mensah, Oliver Alfonsi, Andre Boman samt Montader Madjed. Dessutom dras Robin Tranberg med en förkylning och är inte tillgänglig imorgon, berättar Jocke.
Inför förra helgens match mot IFK Värnamo låg fasta situationer fokus, som sista fas i förberedelserna inför säsongen. Något som Jocke menar kommer vara prioritet även imorgon.
– Vi är fortfarande kvar i att fasta skall sitta såväl offensivt som defensivt inför GAIS. Helheten skall finnas där och senast mot Värnamo så var vårt försvarsspel och presspel på plats i 93 minuter. Sen måste vi lära oss att vinna meter framåt när vi blivit baktunga och då måste vi komma in bakom för att flytta laget.
Jocke är nöjd med den effektivitet laget visat senaste matcherna, men hoppas samtidigt att man skall lyckas skapa än mer i offensiv väg.
– Offensivt är vi extremt skarpa när lägen uppstår men vi vill gärna skapa mer och det handlar om vår beslutsfattning, att kunna skilja på att stampa på bollen eller att när vi har löpningar in i boxen så måste vi få in bollen dit där målen också görs. Men vi är på god väg.
Mot GAIS vill han att laget skall bibehålla den kontinuitet i spelet som man stod för mot Norrby och Värnamo.
– Imorgon handlar det mest om att vi vill se fler alternativ tillsammans och det lär bli en hel del förändringar sett till Värnamo-matchen, där de som då var spelare 12-18 kommer få chansen att sätta tryck på hur premiärelvan skall se ut. Framförallt vill jag inte att det skall vara någon större skillnad på prestationen utan att morgondagens elva kan vara lika stabil som vi var mot Norrby och Värnamo, samtidigt som vissa av dessa spelarna ska kliva fram och visa att man skall vara med på allvar. Vi närmar oss premiären och det kommer vara stentufft att ta en plats i truppen, så det är upp till var och en att leverera sin bästa version utav sig själv.
Morgondagens match har avspark 14:00 på Håstens IP och sänds genom HN.se
Cronvall lånas ut till Tvååker
Varbergs BoIS 19-åriga anfallare Rasmus Cronvall lånas kommande vårsäsong ut till Tvååkers IF i Division 1. Han registrerades ifjol för speltid i sex allsvenska matcher i form av en start och fem inhopp, där han noterades för en assist, men spenderade merparten av 2020 i Varbergs GIF och Division 2 för möjligheten till mer speltid. Kommande vår blir upplägget detsamma fast denna gång i Tvååker-tröjan. Rasmus kommer samtidigt finnas tillgänglig för BoIS i det fall att något händer i truppen.
– Jag skulle säga att det här är ett bra steg för mig och en möjlighet att få matcher, samtidigt som jag också kommer kunna hjälpa till om BoIS behöver mig så det blir spännande, säger Rasmus själv.
Joakim Perssons kommentar:
– Vi ser stora möjligheter för Rasmus att utvecklas snabbare och få seniorminuter, där han vet att kravbilden är att han skall göra skillnad för Tvååker. Han kommer till en bra tränare och ett bra lag som Tvååker fått ihop den här säsongen så det blir full kamp för att slå sig in i startelvan.
Vi önskar Rasmus och Tvååker lycka till under vårsäsongen!
2-0 vinst mot IFK Värnamo
Efter onsdagens 2-4 förlust mot J-Södra studsade Varbergs BoIS snabbt tillbaka och besegrade gästande Värnamo på Håstens IP under lördagen. Det var dock gästerna som inledningsvis tog kommandot och BoIS hade svårt att skapa något i offensiv väg. Efter dryga tjugo minuter tog man sig dock in i matchen mer och mer, något som i den tjugofjärde minuten resulterade i 1-0. Albin Mörfelt såg till att Värnamo-försvaret tvingades dra ner honom strax utanför straffområdet, vilket gav en frispark som Mörfelt själv tog hand dom. Den förvaltade han sedan på bästa sätt genom att skruva in bollen vid närmsta stolpen. Drygt tio minuter senare var det dags igen. Återigen var Mörfelt huvudperson då han låg bakom en omställning som han till slut också avslutade genom att nicka in ett inlägg från Adama Fofana. Efter en trög start fick BoIS effekt i offensiven och gick till halvtidsvila med en 2-0 ledning.
– Jag har aldrig sett oss komma ut och göra så dåliga första tjugo som vi gjorde den här matchen. Vi fick mer eller mindre försvara oss och kom knappt över mittlinjen. Dock kom maskinen igång och vår spets för dagen i Albin Mörfelt satte en frispark från 20 meter och sen låg han också bakom omställning som via Fofanas underbara inlägg kunde resultera i att han själv nickade in 2-0. Därefter följde Tranberg upp med ett skott i stolpen, så att vara effektiv är ju också en spets vi besitter och det känns tryggt inför den allsvenska starten och vårt försvarsspel var klart godkänt, säger Jocke Persson.
Den andra halvleken blev sedan mindre händelserik. De bägge lagen skapade några halvchanser var, där Joakim Lindners försök på frispark nog var allra närmst utdelning men sista fyrtiofem förblev mållösa.
– Andra halvlek tycker jag vi gör klart bättre än första men sista-passen och marginaler emot oss gör att vi inte riktigt kan punktera matchen. Trots det blir helhetsintrycket stabilt och vi får gnugga vidare, kommenterar Jocke.
Tvåmålskytten Mörfelt var en av spelarna som stack ut för dagen enligt Jocke.
– Topparna var såklart Albin Mörfelt men även De Brito, Birkfeldt, Liljenbäck och Fofana som jag tycker lyfter oss ett snäpp, även om jag mer eller mindre är nöjd med samtliga spelares insatser. Nu ska vi spetsa till oss inför premiären och mot Värnamo låg fasta situationer i fokus där Mörfelt också klev fram med ett frisparksmål samt Lindners försök, så vi visade prov på att vi har spets på fasta situationer.
Nästa match äger rum kommande lördag då BoIS gästas av GAIS. Matchen har avspark 14:00 på Håstens IP och sänds genom HN.se.
