Stark vändning gav tre poäng
BoIS herrar åkte under söndagen till Växjö och Visma Arena för att ta sig an topplacerade Östers IF. Matchen började på absolut värsta tänkbara sätt när Adam Bergmark Wiberg gör 1-0 för hemmalaget redan efter 28 sekunder. Öster fortsatte därefter att äga boll och skapa flera kvalificerade målchanser. 2-0 kommer i minut 30 efter att Daniel Ljung placerat in bollen. BoIS har några halvchanser och även ett stolpskott från Azeez Temitope Yusuf. 2-0 är halvtidsresultatet och uppförsbacken är enorm. Men våra grönsvarta krigare visade att man inte gett upp hoppet om poäng denna matchen. Andra halvlek startar på ett bättre sätt där BoIS får bättre ordning på Öster. Oliver Alfonsi reducerar till 2-1 i minut 51 och hoppet tänds. I matchminut 60 får BoIS straff efter att bollen har tagit på handen på en Öster spelare. Fram stegar Anton Kurochkin och gör inga misstag. 2-2 och BoIS har både ätit sig in men också tagit över tillställningen. BoIS fortsätter att skapa farliga chanser och i minut 76 får vi ytterligare en straff efter att Anton Kurochkin gått omkull i straffområdet. Denna gången är det Isak Bjerkebo som stegar fram och även han sätter bollen säkert i mål. Öster skulle dock komma igen i matchens slutskede när Jan Martin Hoel Andersen kvitterar. Sista ordet var dock inte sagt, efter en omställning gör Olle Edlund 3-4 strax efter att klockan har tickat över 90 minuter och BoIS får med sig alla tre poängen.
Laguppställning
Fredrik Andersson
Emil Hellman
Hampus Zackrisson
Gustav Broman
Leo Jansson
Kevin Custovic
Marc Tokich
Anton Kurochkin
Azeez Temitope Yusuf
Isak Bjerkebo
Oliver Alfonsi
Ersättare
David Olsson
Oskar Sverrisson
Robin Tranberg
Diego Montiel
Aulon Bitiqi
Olle Edlund
Erion Sadiku
Nästa match
Motstånd: Degerfors IF
När: Söndag 27/10 klockan 13.00
Plats: Påskbergsvallen
Biljetter till den matchen kan du köpa här.
Akademikollen vecka 42
Akademichef Martin Skogman
- Vilken vecka för våra Dam U, P17 och P19 lag.
- P19 fick oavgjort och det var exakt den poängen som behövdes för att fixa andra platsen som betyder att vi kommer att kvala till att gå upp i P19 Allsvenskan till nästa år. Jämn och spännande match men helt rättvist att vi fick en poäng med oss.
- P17 gick och vann den helt avgörande matchen mot Kalmar FF efter en riktigt bra 4-1 seger. Resultatet är helt rättvist och vi visar att vi är ett riktigt bra lag. Segern betyder att vi nu har samma poäng som Kalmar ovanför nedflyttningsstrecket med en match mindre spelad. Spännande sista tre matcher för laget.
- Om inte P17 och P19 killarnas framgångar var nog så vann Dam U sin serie efter 2 segrar förra veckan. I sin höstserie så vinner laget alla sina matcher och vinner mer eller mindre klart i alla matcher. Så stort grattis till spelare och ledare.
Dam U
Varbergs BoIS – HGH FC 4-1
Julia Hallberg, Moa Ivarsson, Edith Eriksson och Linnéa Nilsson
Varbergs BoIS – Falkenbergs FF 2-1
Målskyttar: Sara Brattlöf och Edith Eriksson
Dam U slutade sin höstserie som seriesegrare med 6 segrar av 6 möjliga.
P19
Örgryte IS – Varbergs BoIS 2-2
Målskytt: Theodor Vanneryr 2
P19 slutade på andra plats i serien och spelar kval mot Karlberg i dubbelmöte med start nästa helg.
Vi ställde tre frågor till William Bergerling efter poängen mot ÖIS
Viktig poäng mot ÖIS som fixade kvalplatsen, hur var matchen?
- Matchen mot ÖIS var en tuff match med mycket löpmeter på samtliga. ÖIS hade mycket boll men slarvade i backlinjen och vi skapade mycket utifrån bollvinster högt upp i plan. Vi skapade mycket och hade flera bollar i stolpe och ribba. I andra halvlek var det mycket kamp och mycket spelavbrott.
Hur var din prestation?
- Jag själv gjorde en okej prestation. Jag vann en del boll och stoppade några kontringar. Jag gick sedan ut efter 25 med knäskada.
Kval mot Karlberg nästa helg. Vad i spelet behöver fungera för att vinna den?
- I kvalet mot Karlberg behöver vi komma upp i våran högsta nivå. Det kommer bli en tuff match där båda lagen vill vinna. Vi behöver sätta våran press men även jobba alla tillsammans. Jag är säker att göra vi det som vi är bäst på så kommer det inte vara några problem.
P17
Varbergs BoIS – Kalmar FF 4-1
Målskyttar: Theodor Vanneryr 2, Dion Gashi och Noel Jönsson
Vi ställde tre frågor till Miles Engdar efter segern mot Kalmar
Viktig vinst mot Kalmar, hur var matchen?
- Det var en vinna eller försvinna match för oss, så vi var riktigt laddade från start. I första halvlek har vi så många målchanser, men bara ett utav de går in i mål. Detta gör att Kalmar gör mål från hörna och vi avslutar första halvlek med oavgjort. Till andra halvlek vet vi att vi kommer att göra fler mål om vi fortsatte spela som vi gjorde, och det gjorde vi. Målchanserna blir nu mål och vi är det mer dominanta laget. Vi vinner matchen till slut med 4-1, men hade kunnat sluta med ännu mer mål för oss.
Hur var din prestation?
- Jag skulle säga att detta var en utav mina bättre matcher. Jag vinner bollen mycket på mitt plan och fördelade ut den mycket på kanterna. Samtidigt så var passningsfoten med mig idag och kunde slå avgörande pass till mina lagkamrater.
Nästa match möter ni Norrköping borta. Ni har mött dom tidigare, vad är viktigt när man möter dom?
- Vi kommer att behålla den bra känslan från Kalmar och åka till Norrköping med den. Det gäller att vi är påkopplade från start och att vi ger allt mot Norrköping. Om vi spelar som vi gjorde mot Kalmar, så kommer 3 poäng inte vara något problem, det är jag säker på.
P16
Varbergs BoIS – Landskrona BoIS 0-4
Matcher vecka 42
Seriematcher
IFK Norrköping – Varbergs BoIS P17 lördag 19 oktober kl. 14.00, Platinumcars Arena
Nosaby IF – Varbergs BoIS P16 söndag 20 oktober kl. 14.00, Nya Vallbjörka A-plan
Kval till P19 Allsvenskan
Varbergs BoIS P19 – Karlbergs BK söndag 20 oktober kl. 15.00, Påskbergsvallens konstgräs
Dam U och P15 har spelat färdigt sina serier
Uttagning till Matchläger med Hallands FF (F08 och P08)
Molly Carlstein och Elin Martinson är kallade till samling med Hallands FF på Matchläger i Halmstad 1-3 november.
Elton Johansson och Noel Jönsson är också kallade till samling med Hallands FF på Matchläger i Halmstad men då 30 oktober till 1 november. Max Kruse är uttagen som reserv.
Både tjejerna och killarna har teori, en träning och så spelar de två matcher.
Pojk: Hallands FF – Västergötlands FF, torsdag 31 oktober kl. 13.30, Halmstad Arena plan 7
Pojk: Dalslands FF – Hallands FF, fredag 1 november kl. 10.00, Skedalaheds IP
Flick: Hallands FF – Västergötlands FF, lördag 2 november kl. 13.30, Halmstad Aren plan 7
Flick: Östergötlands FF – Hallands FF, söndag 3 november kl. 10.00, Skedalaheds IP
Akademikollen vecka 41
Akademichef Martin Skogman
- P15 har spelat färdigt sin säsong. En säsong med många upp och ner. Resultatmässigt en sämre vårsäsong, sen en kanonstart med flera raka vinster efter sommaruppehållet och så avslutas det med någon förlust igen. Som vanligt för våra P15 lag så varvar vi bra matcher med mindre bra. Men flera spelare som sticker ut och gör bra prestationer.
- P19 vinner sin match och har nu allt i egna händer inför sista omgången. Troligtvis räcker oavgjort borta mot ÖIS för att vi ska få kvala till P19 Allsvenskan.
- P17 har som vanligt tufft mot HBK då det är en motståndare de brukar ha svårt mot. 3 poäng upp till säker mark och nästa helg möter de Kalmar FF som ligger precis över strecket.
- P16 förlorar tyvärr mot Torn efter att vi är det bättre laget men tyvärr visade det inte sig i resultatet.
P19
Varbergs BoIS – Qviding FIF 2-0
Målskyttar: Theodor Vanneryr 2
P17
Varbergs BoIS – Halmstad BK 2-5
Målskyttar: Theodor Vanneryr och Nathan Kalombo
Vi ställde tre frågor till Philip Ornek efter matchen mot HBK
Förlust mot HBK, hur var matchen?
- Matchen mot HBK var tuff och det var mycket kamp på planen. Vi hade förberett oss väl och fått tydliga instruktioner om hur vi skulle genomföra en så bra match som möjligt. Tyvärr började vi väldigt svagt, vilket resulterade i att vi släppte in två tidiga mål som var onödigt enkla. Det skapade direkt en uppförsbacke för oss. Trots den tuffa starten lyckades vi göra 2-1 innan halvtid, vilket gav oss nytt hopp och gjorde matchen jämn igen. Men efter pausen upprepades samma misstag. Vi släppte in ytterligare några mål som kunde ha undvikits och utnyttjade inte de chanser vi skapade framåt. Det var en frustrerande match där vi inte riktigt kom upp i nivån vi vet vi kan nå.
Hur var din prestation?
- Jag har under stora delar av säsongen spelat som mittback, men i den här matchen fick jag flytta upp till mittfältet. Det var skönt att vara tillbaka i den positionen, och jag kände att jag gjorde en helt okej insats. Men precis som för laget i stort, var min prestation inte tillräckligt bra för att vi skulle få med oss resultatet som vi vill.
Nästa match möter ni Kalmar som ligger positionen framför er vilket också är precis över strecket, vad tror du om den matchen?
- Matchen mot Kalmar blir extremt viktig för oss. De ligger precis framför oss i tabellen och vi är båda nära nedflyttningsstrecket, vilket gör att matchen får stor betydelse för båda lagen. Vi vet vad vi behöver göra för att vinna matchen och vi kommer göra allt för 3 poäng.
P16
Varbergs BoIS – Torns IF 1-2
Målskytt: Ville Alexandersson
P15
Kungsbacka IF – Varbergs BoIS 5-0
P15 har spelat färdigt sin serie och slutade på 5:e plats.
Vi ställde tre frågor till William Jarlén efter matchen mot Kungsbacka IF
Förlust mot Kungsbacka IF, hur var matchen?
- Matchen var väldigt seg på våran sida då vi verkar trötta på planen och mentaliteten är inte där. Oftast när vi fick bollen så började vi stressa vilket ledde till en väldigt defensiv match. Vi kämpade ändå på så gott vi kunde.
Hur var din prestation?
- Min prestation sådär då jag råkar dra på mig två gula som ledde till ett rött tidigt under andra halvlek. Men utöver det röda gör jag en helt okej match.
Ni har nu spelat färdigt serien. Hur ser du på säsongen i år, vad har varit bra och vad behöver ni utveckla?
- Vi hade en tuff period under vårsäsongen då vi förlora dom flesta matcherna. Nu under höstsäsongen har det gott betydligt mycket bättre då vi har fått bättre mentalitet och blivit bättre som lag. Det jag tror vi behöver träna på mer är det individuella och gå in mer på hur vi kan bli bättre som spelare.
Matcher vecka 41
Varbergs BoIS Dam U – HGH FC tisdag 8 oktober kl. 19.00, Påskbergsvallens konstgräs
Varbergs BoIS P17 – Kalmar FF lördag 12 oktober kl. 13.45, Påskbergsvallens konstgräs
Varbergs BoIS Dam U – Falkenbergs FF lördag 12 oktober kl. 16.15, Påskbergsvallens konstgräs
Örgryte IS – Varbergs BoIS P19 söndag 13 oktober kl. 12.15, Åbyvallen 2 konstgräs
Varbergs BoIS P16 – Landskrona BoIS söndag 13 oktober kl. 13.00, Påskbergsvallens konstgräs
P15 har ingen match den här veckan
Mollie Josefsson uttagen till F16 landslaget
Damernas Mollie Josefsson är uttagen till F16 landslagets EM-kval i Borås 21-30 oktober. Mollie har stått för en väldigt fin säsong precis som resten av laget och nu belönas hon med en plats i F16 landslagets trupp inför kommande EM-kval.
Vi har tagit ett kort snack med Mollie.
Hur är känslan efter att ha fått beskedet?
- Det känns helt otroligt, att få tag på sig landslagströjan är något jag alltid drömt om att få göra.
Hur fick du beskedet?
- Jag hade ett missat samtal och ett SMS från förbundskapten Lotta Hellenberg att hon skulle ringa mig klockan 11.30 igen. Jag var i skolan så jag fick säga till min lärare att jag väntar ett samtal från förbundskaptenen och behöver ha telefonen på vår lektion.
Vad betyder fotbollen för dig och vad har du för drömmar?
- Fotbollen betyder allt för mig, jag älskar inte bara att spela fotboll utan även allt runt omkring, vännerna, tränarna och omgivningen. På dagarna är det alltid att komma till träningen jag ser fram emot. Mitt mål är att komma så långt som möjligt med fotbollen. Att spela i Barcelona och A-landslaget är min största dröm. Jag är otroligt glad över att ha blivit uttagen till EM-kvals truppen, det är ett stort mål på vägen.
Huvudtränare Pär Munther om Mollies uttagning
- Jag är verkligen inte förvånad, Mollie var väldigt bra när hon kom till oss i vintras men har under året haft en otrolig utveckling. Hon har gjort 27 mål i serien men är väldigt mycket med i vårat spel utöver målen. Hon är otroligt ödmjuk, snäll, lyhörd, tuff och hård i duellspelet och kliver inte undan varken på träning eller match och jobbar hårt för laget.
Varbergs BoIS önskar Mollie stort lycka till!
Oavgjort mot Örebro efter sen kvittering
BoIS tog idag emot Örebro SK i en viktig match i jakten på nytt kontrakt. Örebro stod för större delen av bollinnehavet och skapade även flera lägen i den första halvleken. BoIS var dock inte ofarliga men i minut 42 nickar Örebros Samuel Kroon in 0-1 för bortalaget och BoIS hamnar i uppförsbacke. Andra halvleken startar på ett bättre sätt utan att resultera i något mål. Sista 20 minuterna spelar BoIS lite rakare och skapar flera halvchanser, i matchens slutskede kommer även kvitteringen efter att Gustav Broman nickat in Diego Montiels fina inlägg på en frispark strax utanför straffområdet. BoIS lyckas även skapa en sista chans när Alexander Johansson frispelar Isak Bjerkebo som får sitt första avslut blockerat men lyckas snappa upp returen som dock hamnar strax utanför den bortre stolpen. En poäng igen, åter efter en sen kvittering.
Laguppställning
Fredrik Andersson
Oskar Sverrisson
Emil Hellman
Gustav Broman
Niklas Dahlström
Kevin Custovic
Erion Sadiku
Olle Edlund
Isak Bjerkebo
Alexander Johansson
Anton Kurochkin
Ersättare
David Olsson
Hampus Zackrisson
Robin Tranberg
Diego Montiel
Oliver Alfonsi
Aulon Bitiqi
Kevin Appiah Nyarko
Nästa match
Motstånd: Östers IF
Plats: Visma Arena, Växjö.
Tid: Söndag 20/10 klockan 15.00
