Akademikollen vecka 28
Huvudtränarna i våra akademilag pojksidan och Dam U har sammanfattat vårsäsongen.
Dam U – Pia Skogman
Vann serien med 22 poäng efter 8 omgångar
- Vi vinner vår serie under våren med sju vinster och en oavgjord match, 69-7 i målskillnad. Precis som i A laget Inledde vi säsongen lite trevande. Vi har fått in många nyförvärv och jobbat hårt för att få alla att lära sig vårt spelsystem ordentligt. Efter ett par två matcher har det bara tuffat på. Nu behöver vi lägga fokus på ett lite friare anfallsspel där vi mer vågar göra det oväntade.
- Maja Klasson vann skytteligan med 13 mål på fem matcher, i en mer offensiv roll än hon har i A laget. 9 st F-16 spelare, har fått mycket speltid i laget och varit en stor del av vår framgång. Nu ser vi fram emot höstsäsongen i en toppindelad halländsk U-lagserie, med betydligt bättre motstånd.
P19 – Nicholas Nastaj Wallin
Ligger på 2 plats med 31 poäng efter 14 omgångar
- Sammanfattningsvis av våren 2024 är vi väldigt nöjda med hur vi presterat som lag och på individnivå. Vi avslutar våren med en fin andraplats i serien, men känner väl att vi med lite marginaler på vår sida hade kunnat vara i topp. Vi har ett målsnitt på 3,6 mål/match med våra 50 gjorda mål i serien vilket vi är väldigt nöjda med. Vi har på det hållit nollan i 6 matcher, men tyvärr hade vi en period i slutet här där vi släppte in på tok för mycket mål där vårat presspel inte satt som under tidigare matcher vilket ledde till att vi tillslut släppte in 18 mål på 14 matcher. Det är något vi ska förbättra under hösten. Vi har under våren visat att vi tävlar mot flera av de bästa akademierna i landet.
- Vi har under våren haft hela 19 spelare som fått varit uppe och känt på A-lagsverksamheten i träning och match där responsen från A-staben varit uteslutande positiv. Tack vare det fina samarbetet med A-laget där flera fått värdefulla erfarenheter har också vår egen träningsmiljö höjts. 3 av våra egna akademispelare har fått speltid i A-laget och superettan och en fjärde varit med på bänken vid flera tillfällen. Vi har spelat flera u21 matcher där våra unga spelare får nyttiga referenser för vad som krävs på högsta nivå, där våra unga spelare stått upp bra mot såväl Allsvenska- som Superettanspelare. Framtiden är ljus och jag är säker på att fler spelare kommer visa fram fötter i A-laget från den här truppen!
- Inför hösten hoppas vi kunna vara med och slåss i toppen hela vägen in. Vi vill fortsätta vår fina offensiv och öka på målsnittet än mer. Men samtidigt med en förhoppning att vi kan stänga igen bakåt.
P17 – Jörgen Gustafsson
Hamnade på 11 plats med 16 poäng efter 13 omgångar
De lag som slutade 8-14 i serien hamnar i en egen nedflyttningsserie där de som slutar bland dom 2 sista åker ut. Vi behåller poängen från våren.
- Vi har nu spelat klart vårsäsongen i P17 Allsvenskan vilket har varit en härlig utmaning för truppen. Vi har i varje omgång mött bra lag och även haft långa bortaresor vilket har varit nyttigt och lärorikt för hur man ska förbereda sig som spelare inför tuffa matcher. Efter ligacupen där vi släppte in lite för många mål så blev fokus på att förbättra vårt försvarsspel under våren. Tycker att försvarsspelet har blivit mycket bättre där vi har varierat både högt försvarsspel och lågt försvarsspel beroende på vilka lag och spelare som har varit tillgängliga. Det vi behöver förbättra är att i vissa situationer försöka/våga behålla och spela oss ur i vissa situationer.
- Vi ser nu fram emot höstsäsongen som startar upp med träningar 18/7 som kommer att spännande och en tuff men härlig utmaning för oss.
Vill passa på att tacka mina kollegor Fredrik och Patrik samt alla föräldrar som tittar och ställer upp för killarna och givetvis killarna som gör ett fantastiskt jobb på träningarna och matcherna.
P16 – Fabian Persson Tapper
Ligger på 10 plats med 15 poäng efter 13 omgångar
- Vårsäsongen har varit väldigt upp och ner för oss. Efter att vi hade det tufft i inledningen av serien där vi endast tog fyra poäng på de sju inledande matcherna så har laget lyft sig rejält och tagit 11 poäng på sex matcher. Utöver resultaten så har också prestationerna blivit bättre under den andra halvan av vårsäsongen.
- Matchen hemma mot topplaget Rosengård är den match som jag anser att vi presterat bäst i. Vi kom från en riktigt tung period och att då komma ihop som lag och göra en riktigt bra insats i en mycket svår match var imponerande.
- Efter att vi i början av serien släppt inte väldigt många mål så har vi efter det satt vårt kollektiva försvarsspel mycket bättre. Ihop med ett bra kontringsspel har det lagt grunden till att vi tagit 11 poäng på de avslutande sex matcherna.
- Vi jobbar självklart med att utveckla alla delar av spelet, men att bli tryggare i vår speluppbyggnad är något som vi behöver förbättra efter uppehållet.
- Avslutningsvis vill jag berömma spelarna för hur de kom ihop som lag och tog 11 poäng på de avslutande sex matcherna efter en tuff inledning på serien.
P15 – Pedro Neves
Ligger på 6 plats med 3 poäng efter 6 omgångar
- The last 5 months were a great challenge and a great opportunity to grow. We welcomed 8 new players to the team, plus 3 players from P14, and our main objective was to provide a rich environment for our players to develop their football skills and a make good transition from 9x9 to 11x11, which is always demanding, both physically and tactically.
- We have our own, well established method, that allows our players to grow into the ideas and values that the club represents. The development process is going forward in a positive way and the players are now very well adapted to our methods / ideas.
- In terms of results on competitive matches, we struggle to compete with teams that have physically developed players. Still, we are commited to our ideas and always try to play a positive, pro-active game, that benefits playing with quality which we think its the best way to go on the long-run.
- We have seen interesting progress in the last months, so the next steps look very promising. Our next challenge is to represent the Club in SEF Trophy which is a great opportunity for our players to show their quality and have a good performance, hopefully qualifying to the A-play-offs.
- After SEF our players will have a well deserved 2 weeks vacation, so we can return in August fully rested and face the last part of the season with even more energy. From August to the end of October, we will have the hardest part of the season, where we aim to take everything out from our players, and finish the season with everyone at their top level, ready to face the new challenges for the upcoming season.
Matcher Gothia Cup SEF Trophy vecka 29
Spelas I Alingsås
Malmö FF – Varbergs BoIS P15 måndag 15 juli kl. 14.50, Gerdskensvallen 1
Varbergs BoIS P15 – Örebro SK tisdag 16 juli kl. 10.10, Mjörnvallen 1
Varbergs BoIS P15 – IK Sirius onsdag 17 juli kl. 14.50, Gerdskensvallen 1
Nästa akademikollen kommer vecka 31 där vi sammanfattar SEF Trophy och ser fram emot nya matcher för lagen.
Lyckad helg för P14 & P13
I helgen som gick spelades det många cuper runt om i landet. Bl.a var våra P14 (födda 2010) i Skövde och spelade Skadevi Cup med hela 71 deltagande lag i den klassen. P13 (födda 2011) spelade på lite närmre håll i Åsacupen där 36 lag deltog.
Båda lagen hade fina framgångar och allra bäst gick det för P14 som slutade som segrare i A-slutspelet efter finalvinst mot BK Häcken. P13 slutade på en fin andraplats efter förlust mot Utsikten i finalen.
Linda Prim, ledare i P14, har lämnat följande rapport:
Tidigt på fredagsmorgonen åkte 23 förväntansfulla spelare och ledare från P14 till Skövde och Skadevi cup. Gruppspelet inleddes starkt och laget gick obesegrade till A-slutspel. Killarna tågade sig igenom slutspelet och till slut väntade BK Häcken i finalen. På en lerig, dyblöt gräsplan krigade spelarna till sig segern och matchen slutade 5-1. Med över 50 gjorda mål är killarna värda att titulera sig vinnare av Skadevi cup 2024! Följ gärna P14:s fortsatta resa på @varbergs_boisP2010
Vi gratulerar båda lagen till fina prestationer och önskar dem stort lycka till på kommande cuper och seriespel till hösten!
Akademikollen vecka 26
Akademichef Martin Skogman om veckan
- P19 avslutar vårsäsongen som tvåa i serien. Återigen ett starkt resultat mot Trelleborg som hade med flera som gjort minuter i Superettan i år.
- P17 gör en riktigt stabil match mot Malmö FF och efter deras utvisning i mitten av första halvlek så kändes det som att vi minst skulle få med oss tre poäng men vi lyckades inte till hundra procent offensivt och då blev det tyvärr att Malmö FF satte en snygg frispark och tyvärr noll poäng till oss.
- P16 får oavgjort efter att ha vänt 3-1 underläge till 3-3 i slutet och då känns det med som tre poäng än noll. Fyra raka utan förlust nu och förhoppningsvis en femte match utan förlust i sista matchen innan uppehållet.
P19
Trelleborgs FF – Varbergs BoIS 0-3
Målskyttar: Max Dunberg 2 och Theodor Vanneryr
Vi ställde tre frågor till Max Dunberg efter vinsten mot Trelleborg
Vinst i sista matchen på vårsäsongen mot Trelleborg, hur var matchen?
- Vi ändrade lite på presspelet och låg lite lägre i en 4-4-2 men Tycker ändå att vi börjar helt okej i första halvlek och skapar några farliga chanser. Men skulle säga att Trelleborg hade dom farligaste chanserna i första. Men sen i andra halvlek så går vi tillbaka till vårt vanliga presspel och då ändras matchen direkt och målen börjar rulla in och matchen slutar med 3-0.
Hur var din prestation?
- Tycker att jag gjorde en helt okej match, hade lite oflyt med några avslut och några dribblingar som jag skulle vilja gjort bättre.
Ni ligger på andra plats efter halva serien, vilka är era största styrkor i laget?
- Våra styrkor i laget är definitivt vårat presspel och anfallspel. Vi har gjort 50mål på dom här första 14 matcherna och de kommer ifrån hårt slit i press-spelet och lite finlir.
P17
Varbergs BoIS – Malmö FF 0-1
Vi ställde tre frågor till Elton Johansson efter förlusten mot IFK Göteborg
Tyvärr uddamålsförlust mot Malmö FF, hur var matchen?
- Matchen mot MFF inleds så som vi hade tänkt och förberett oss på. Att MFF vill ha mycket boll och vara det spelande laget. Vi låg rätt i försvarsspelet och kände även att vi i mellanåt kunde spela och vila lite med bollen. Sent i första halvlek får en av deras spelare rött kort vilket gjorde att matchbilden förändrades. Resten av matchen hade vi mer boll och MFF skickade mest långt. Sedan i andra gör MFF 0-1 på en frispark och jag tror vi som lag blir för stressade för att kontrollera matchen och tyvärr ville bollen inte in.
Hur var din prestation?
- Jag tycker att jag gör en okej match, jag låg ofta rätt i försvarsspelet och vann mycket boll tillsammans med Miles. Hade även några fina aktioner med boll. Något jag hade kunnat göra bättre var att ha ännu fler aktioner med boll och vara ännu mer delaktig med boll.
En match kvar på vårsäsongen mot Norrköping borta, vad tror du om den matchen?
- Kommer bli en rolig match. Vet att alla lag i den här serien är bra så det krävs en bra insatts från oss för 3p. Vi vet även nu att vi är ett bra lag och verkligen kan mätas med de stora i Sverige så vi ska göra allt för att ta 3p hem till Varberg.
P16
Eskilsminne IF – Varbergs BoIS 3-3
Målskyttar: Neo Karlsson, Elton Johansson och Sander Bisenius
Matcher vecka 26
Landskrona BoIS – Varbergs BoIS P16 söndag 29 juni kl. 14.00, Landskrona IP C-plan
IFK Norrköping – Varbergs BoIS P17 söndag 29 juni kl. 15.00, Fastighetsteknik Arena
Dam U, P19 och P15 har sommaruppehåll.
Akademikollen vecka 25
Akademichef Martin Skogman om veckan
- Återigen gör P17 en riktigt bra match och vinner meriterande mot IFK Göteborg. Den här gången var det inte att man lyckas stänga till som gjorde att vi vann matchen utan att släppa in 4 mål gör det ju svårt att vinna matcher men 6 mål framåt imponerar.
Även P16 fortsätter med bra form och vinner hemma igen. Jag är glad för spelarna och ledarna att de äntligen får lite resultat för allt slit.
- Dam U bara kör över sina motståndare. Många spelare från vårt F16 lag får speltid och har framträdande roller i matcherna vilket också känns bra för framtiden.
- Tyvärr förluster för P19 och P15. P19 har en match kvar till uppehåll och P16 och P17 har två matcher kvar. Dam U och P15 har spelat färdigt för våren.
Dam U
Varbergs BoIS – Ullareds IK 8-0
Målskyttar: Ellen Heurlin 2, Maja Klasson 2, Kellie Leppänen, Molly Qvarford, Evelina Bengtsson och ett självmål.
Frillesås FF – Varbergs BoIS 2-13
Målskyttar: Edith Eriksson 6, Maja Klasson 3, Mirabelle Nilsson, Leija Bonebjär 2 och Lilly Borgman
P19
Varbergs BoIS – Örgryte IS 3-5
Målskyttar: Dion Gashi, Max Dunberg och ett självmål
P17
Varbergs BoIS – IFK Göteborg 6-4
Målskyttar: Linus Cronvall 3, Theodor Vanneryr 2 och Elton Johansson
Vi ställde tre frågor till Erik Ogell efter den imponerande vinsten mot IFK Göteborg
Imponerande vinst mot IFK Göteborg, hur var matchen?
- Jag tycker att det var en tempofylld match med mycket kamp och bra fart på båda lagen och jag tycker att vi lyckas spela på ett bra, stabilt och tryggt sätt och kommer till fina lägen
Hur var din prestation?
- Jag tycker att jag gjorde en helt okej prestation i första halvlek då jag gör ett bra defensivt jobb och vinner mycket boll och får med en del frisparkar men hade kunnat bryta igenom mer offensivt och kanske vara mer bestämd och snabbare i vissa beslut, I andra halvlek när jag spelar på nummer 10 positionen tycker jag att jag får mer boll och kan fördela bollar på ett bra sätt så jag tycker att min prestation var okej
Vad gjorde ni bättre den här matchen än vad ni gjort tidigare?
- I den här matchen tycker jag att vi är påkopplade och kommer in i matchen direkt och har ett bra tempo. Vi vinner många dueller från start och jag tycker också att vi vågar spela mer den här matchen, och det finns ett mer lugn med boll i laget och alla jobbar hårt för varandra, Vi är också mycket kliniska med våra lägen vi får och skapar mycket, så tycker att hela laget gjorde en bra prestation
P16
Varbergs BoIS – BK Höllviken 2-1
Målskyttar: Neo Karlsson och Theo Mangas Larsson
Vi ställde tre frågor till Filip Struxsjö efter vinsten mot Höllviken
Vinst hemma igen mot Höllviken den här gången, hur var matchen?
- Matchen var bra, vi visste på förhand att det skulle bli en tuff match. Vi kommer in i matchen med en väldigt bra inställning, man hade känslan av att alla verkligen ville att laget skulle vinna och det visades på uppvärmningen. Vi inleder matchen på ett bra sätt och går in med 1:0 i halvtid. De gör 1:1 i andra och vi blir lite stressade. Men vi fortsätter och gör 2:1 som vi sen håller tills fulltid. Bra prestation som laget har förtjänat efter en bra träningsvecka.
Hur var din prestation?
- Den var helt okej tycker jag. Jag har en bra första halvlek där vi rullar mycket boll. Och sen i andra halvlek i samband med deras kvittering blir jag lite stressad och gör några dåliga beslut. Men överlag är jag väl nöjd med min prestation och vi fortsätter ta poäng
Vad gjorde ni bättre den här matchen än ni gjort tidigare?
- Det vi gör bättre mot Höllviken än i tidigare matcher är att vi inte tappar huvudet när vi släpper in ett mål utan vi fortsätter att kämpa på och vara positiva. Vi har haft en tendens i tidigare matcher att lätt tappa huvudet och bli negativa när vi släpper in mål. Men mot Höllviken var det helt annat. Det känns också som att vi börjar bli mer och mer samspelta och att spelet börjar sitta bättre än tidigare
P15
BK Astrio – Varbergs BoIS 1-0
Vi ställde tre frågor till Viktor Bartoldsson efter förlusten mot Astrio
Tyvärr förlust mot Astrio, hur var matchen?
- Jag tycker det var en jämn match där båda lagen skapar farliga chanser. Vi inleder matchen svagt och är inte helt påkopplade från start, vi kommer mer och mer in i matchen och skapar några farliga chanser som vi tyvärr inte gör mål på.
Hur var din prestation?
- Jag tycker jag gör en ganska bra match och sköter det defensiva rätt bra. Min prestation hade absolut kunnat vara bättre och det finns alltid saker att jobba på.
Vad behöver ni bli bättre på inför SEF Trophy som ni ska spela i sommar?
- Vi måste ta vara på våra chanser och göra mål på de lägen vi skapar.
Matcher vecka 25
Varbergs BoIS P17 – Malmö FF onsdag 19 juni kl. 18.00, Påskbergsvallens B-plan
Trelleborgs FF – Varbergs BoIS P19 torsdag 20 juni kl. 14.00, Vångavallens A-plan
Eskilsminne IF – Varbergs BoIS P16 torsdag 20 juni kl. 19.00, Västergårds IP 1
Dam U och P15 har ingen match den här veckan.
Akademikollen vecka 24
Akademichef Martin Skogman
- Dam U fortsätter vinna precis som Dam A. Damsidan har ett riktigt bra flyt i sitt spel just nu och radar upp vinster vilket är roligt och bra för föreningen. På pojksidan så fortsätter P17 göra bra matcher mot tufft motstånd, tyvärr en uddamålsförlust men de visar att de håller en hög nivå. P16 ytterligare en match utan förlust men den här gången hade vi nog hoppats på vinst istället för oavgjort. P19 oavgjort i toppmötet mor Värnamo, utifrån första halvlek som vi hade varit klart bättre i så hade man hoppats på seger men vi leder fortfarande serien. P15 gör bra matcher men som tidigare så vinner motståndarna på sin fysik.
Dam U
Lilla Träslövs FF – Varbergs BoIS 1-4
Målskyttar: Maria Fermheden, Lilly Borgman, Edith Eriksson och Mirabelle Nilsson
P19
Varbergs BoIS P19 – IFK Värnamo 2-2
Målskyttar: Olle Werner och Theodor Vanneryr
Vi ställde tre frågor till Viggo Gustavsson efter den oavgjorda matchen mot IFK Värnamo
Oavgjort i toppmatchen mot Värnamo, hur var matchen?
- Vi får en svag start och släpper in 1-0 på hörna. Vi ändrar lite i presspelet och tar över matchbilden vilket leder till 2 mål innan paus. I andra halvlek är det fram och tillbaka. Båda lagen skapar chanser i andra men dom gör mål och matchen slutar 2-2.
Hur var din prestation?
- Min prestation var mestadels bra men jag gjorde misstag som var kostliga.
Vad behöver bli ännu bättre för att ni ska vinna nästa match mot ÖIS som skuggar toppen?
- Ta vara på våra bra perioder i matcherna och presterar vi på topp finns det inget lag i serien som kan stoppa oss.
P17
BK Häcken – Varbergs BoIS 2-1
Målskytt: Linus Cronvall
Vi ställde tre frågor till Hekuran Sadiku efter uddamålsförlusten mot BK Häcken
Uddamåls förlust mot starka BK Häcken borta, hur var matchen?
- Vi visste på förhand att de skulle bli en match där vi skulle ligg lågt och få jaga mycket boll och matchbilden blev så som vi tänkt oss. Genom matchen så tycker jag att vi jobbbar bra i det defensiva och ligger tight som ett lag men i vårt offensiva spel är vi för slarviga och inte alls kommer upp i den nivån vi strävar efter. Men i matchens helhet tycker jag vi gör en okej match finns vissa bra delar att ta med sig men också mycket att förbättra
Hur var din prestation?
- Min prestation tyckte jag gjorde en okej match, finns saker jag gör bra och finns saker som jag måste förbättra inför min nästa match. Känner att jag springer mycket och försöker ge allt i varje duell. Jag kunde varit mer delaktig på deras plan halva och försöka bidra med nägot i vårt offensiva spel. Sen defensivt fick jag mycket 1v1 mot deras ytter och ytterback som dom överbelasta med och fick jaga passivt.
Vad behöver bli bättre för att ni ska vinna nästa match mot IFK Göteborg?
- Inför vår nästa match mot IFK så måste vi hitta ett mer lugn när vi väll får tag i bollen, jag känner att vi inte utnyttjar våra kvaliter vi har i vårt lag och stressar iväg bollen för mycket mot Häcken, vi vet att vi kan slå vilket lag som helst i serien om vi bara får igång vårt spel, både vårt defensiva men även den offensiva delen som jag tycker vi saknar mot Häcken. Sen ska vi inte tappa våra bra grejer så som att vi ligger bra som ett lag och inte är för utspridda.
P16
Torns IF – Varbergs BoIS 1-1
Målskyttar: Oscar Odeback
P15
Träningsmatch
Varbergs BoIS – Onsala BK 12-2
Målskyttar:
Seriematch
Varbergs BoIS – Kungsbacka IF 1-6
Målskyttar: Carl Andersson
Matcher vecka 24
Varbergs BoIS Dam U – Ullareds IK tisdag 11 juni kl. 19.00, Påskbergsvallens C-plan
Varbergs BoIS P19 – Örgryte IS lördag 15 juni kl. 13.00, Påskbergsvallens konstgräs
Varbergs BoIS P16 – BK Höllviken lördag 15 juni kl. 15.30, Påskbergsvallens konstgräs
Varbergs BoIS P17 – IFK Göteborg söndag 16 juni kl. 16.00, Påskbergsvallens B-plan
BK Astrio – Varbergs BoIS P15 söndag 16 juni kl. 17.00, Söndrums IP A
